Wednesday, September 24, 2008

I'm backkkkkkk!!!!


Salam semua..

Setelah lama menyepi..terperosok di ceruk hutan Brisbane yang penuh dengan nyamuk dan agas...2-3 hari basah lencun bermandi hujan siang dan malam...maka aku pon selamatlah pulang ke Canberra mggu lepas..hehehe..kantoi gak le pose aku selama 8 hari masa dalam hutan tu..hehehe...so, sepanjang mggu lepas, aku cuma relax saja sambil menyiapkan report kadet2 yg aku assessed sepanjang tempoh exercise tu..ada 2 orang je failed out of 30. Baru je lepas debrief diorg tghari tadi. Hari ni, kami sekeluarga berbuka dengan nasik beriani semalam...haaa...alkisahnya semalam, aku host kan majlis berbuka puasa untuk kadet2 dari Indonesia yang datang melawat RMC ni..RMC mintak tolong aku organise kan. Ada 7 orang semuanya termasuk seorang pegawai pengiring dari Australia. Pastu, aku ada jemput gak 2 kadet Malaysia dari Australian Defence Academy ngan seorang kadet Brunei. Kadet2 Malaysia ni bukannya kadet Tentera Darat..diorang ni Navy ngan Airforce. ADFA ni lebih kurang sama taraf dengan kita punya ATMA kat KL tu. Huda masak nasik beriani daging, ayam goreng berempah, ayam masak merah, kari daging, kuih puff pastry ngan agar2..Resepi nasi beriani tu wife aku belajar dari kawan dia...wife pegawai tentera yg dok berkursus kat sini. Pheh..habis nasik beriani yang kitorang masak sebanyak 2 periuk tu..siap tapaukan untuk sahur diorang lagi. Aku ni bukan apa, kesian gak sesama sedara seagama ni..Mess RMC tu masakkan untuk diorang confirm ntahapahapanttah punya tu..tu pasal diorang nampak berselera je makan time berbuka kat umah aku. Yang lawaknya, salah seorang kadet Indonesia tu adalah anak seorang pelakon lelaki terkenal di Jakarta, Indonesia..alaaa...lupa lak pulak nama ayah dia apa sih...




Bulan-bulan posa ni, teringat lak suasana berpuasa di tanahair..especially kat kampung..teringat masa zaman budak2 dulu..teringat kat ketupat palas yang ayah aku rajin dok buat dan rendang pedas kerang yang mak aku masak..pheerrrggghhh....rasa cam nak balik esok gak! Kat sini, ada jual ketupat nona Adabi tu..so, ok le gak..tambahan pulak, ni la first time aku ngan huda beraya sebagai mak dan ayah kepada Nur Zahra Raudhah..hehehe..dah tua dah rupanye aku yeee... Sini, berbuka ala kadar je la...sahur sebelum 4.30 pg...berbuka kul 6.05 ptg...Nampak gayanya, kena mintak cuti sehari le Rabu depan coz nak beraya..hari keja time tu..

Memandangkan sekarang ni dah musim Spring, so pesta bunga2 atau dipanggil Floriade tengah berlangsung di sini. Paling menarik perhatian adalah bunga Tulip. Kitorang sekeluarga dah pi melawat dah..ramai tul manusia..tapi yang bestnya, masuk free je. Kalu kat Malaysia lum tentu lagi.

















Ok la...ada keja skit nak dibuek ni haa...selamat berpuasa semua...dan selamat berhabis duit berbelanja untuk raya...hehehehe...rajin2 la dengar lagu raya Senario tu..Aku kat sini selalu je semenjak dua menjak ni pasang lagu raya..bukak kat internet je..beratus2 lagu raya ada...selalu bukak kat http://www.imeem.com/laguraya . Ok semua, take care...

3 comments:

Telipuk Kuala said...

Welcome back, bro! Pueh den nunggu posting terbaru. Tapi last week ada sibuk sikit so, tak perasan la dah ada update kat sini rupanya.

Baru lepas cakap ngan mak tadi. Borak gak pasal hang sebab teringat ke rendang kerang tu...anyway, kami sekeluarga pun nak ucapkan selamat hari raya kepada hangpa semua...peluk cium untuk baby Zahra...muah..muah..muah..

Salah silap harap dimaafi.
-Anira, Norharul Nizam, Norhisham & Nor Aiman

R n H said...

hehehehe...tu la..aku pon heran gak pasal apa hang lama x update blog. Anyway, I'm gonna miss the real rendang kerang..iskiskisk... Aku pon sama, ampun maaf dipinta atas sebarang kesalahan...semoga kita semua dirahmati Allah SWT. Salam Aidilfitri fm Ramzan, Huda and Nur Zahra Raudhah

kem nasution said...

slm kenal ..tinggal di canberra yah ..dimana beli kwtupat adabinya disini?